بررسی مؤلّفههای رمانتیستی رمان بامداد خمار
|
شهرام احمدی، مصطفی میردار رضایی، راحیل محمدی ده عباسانی |
|
|
چکیده: (4457 مشاهده) |
رمانتیسم نه فقط یک مکتب ادبی بلکه جنبش و نهضتی جهانی است که زمینههای گوناگونی همچون: ادبیّات، فلسفه، علوم اجتماعی و سیاسی، معماری، موسیقی، نقاشی، سینما و جز آن را در برمیگیرد. این مکتب از لحاظ تاریخی در اروپای قرن نوزدهم اوج گرفت، امّا به تدریج سراسر اروپا را در نوردید و حتی کشورهای غیر اروپایی را تحت تأثیر خود قرار داد. از جملهی این کشورها ایران بود؛ نخستین مؤلّفههای این مکتب در شعر دوران مشروطه ظهور یافت. از آن زمان به بعد بر اثر آشنایی ادبا با زبان فرانسه، بسیاری از آثار رمانتیک به فارسی ترجمه شد؛ لذا داستان نویسان و شاعران تحت تأثیر این مکتب قرار گرفتند. اصطلاح رمانتیسم از جهتی به آثار عامیانه، مردمی و عامّهپسند اطلاق میشود. رمان بامداد خمار نوشتهی فتّانه حاج سیّدجوادی یکی از پرفروشترین رمانهای رمانتیک معاصر کشور است که نخستینبار در سال ۱۳۷۴ منتشر و در طول سالهای بعد بارها تجدید چاپ شد. این مطالعه که به شیوهی کتابخانهای است ضمن تعریف مختصری از مکتب رمانتیسم و معرفی اصول آن، به بررسی مؤلّفههای این مکتب در رمان بامداد خمار میپردازد. مهمترین اصول مکتب رمانتیسم که در رمان بامداد خمار وجود دارد: عشق، همدلی و یگانگی با طبیعت، هیجان و احساسات، تکیه بر تخیّل، نوستالژی، علاقه به دین، غلبهی جهان ذهنی بر جهان واقعی و فردگرایی است. |
|
واژههای کلیدی: بامداد خمار، رمانهای عامّهپسند، رمانتیسم. |
|
متن کامل [PDF 450 kb]
(1953 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/27 | پذیرش: 1398/11/4 | انتشار: 1398/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|