:: دوره 1، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 107-86 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مؤلّفه‌های رمانتیستی رمان بامداد خمار
شهرام احمدی، مصطفی میردار رضایی، راحیل محمدی ده عباسانی
چکیده:   (4025 مشاهده)

رمانتیسم نه فقط یک مکتب ادبی بلکه جنبش و نهضتی جهانی است که زمینه­‌های گوناگونی همچون: ادبیّات، فلسفه، علوم اجتماعی و سیاسی، معماری، موسیقی، نقاشی، سینما و جز آن را در برمی­‌گیرد. این مکتب از لحاظ تاریخی در اروپای قرن نوزدهم اوج گرفت، امّا به تدریج سراسر اروپا را در نوردید و حتی کشورهای غیر اروپایی را تحت­ تأثیر خود قرار داد. از جمله­‌ی این کشورها ایران بود؛ نخستین مؤلّفه­‌های این مکتب در شعر دوران مشروطه ظهور ­یافت. از آن زمان به بعد بر اثر آشنایی ادبا با زبان فرانسه، بسیاری از آثار رمانتیک­ به فارسی ترجمه شد؛ لذا داستان­ نویسان و شاعران تحت­ تأثیر این مکتب قرار گرفتند. اصطلاح رمانتیسم از جهتی به آثار عامیانه، مردمی و عامّه‌­پسند اطلاق می­‌شود. رمان بامداد خمار نوشته‌ی فتّانه حاج سیّدجوادی یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های رمانتیک معاصر کشور است که نخستین‌­بار در سال ۱۳۷۴ منتشر و در طول سال­های بعد بارها تجدید چاپ شد. این مطالعه که به شیوه­ی کتابخانه‌­ای است ضمن تعریف مختصری از مکتب رمانتیسم و معرفی اصول آن، به بررسی مؤلّفه­‌های این مکتب در رمان بامداد خمار می‌­پردازد. مهم­ترین اصول مکتب رمانتیسم که در رمان بامداد خمار وجود دارد: عشق، همدلی و یگانگی با طبیعت، هیجان و احساسات، تکیه بر تخیّل، نوستالژی، علاقه به دین، غلبه‌­ی جهان ذهنی بر جهان واقعی و فردگرایی است.

واژه‌های کلیدی: بامداد خمار، رمان‌های عامّه‌پسند، رمانتیسم.
متن کامل [PDF 450 kb]   (1711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/27 | پذیرش: 1398/11/4 | انتشار: 1398/12/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها