:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 1-29 برگشت به فهرست نسخه ها
طنـز داستانی، ابزار پایـداری و بیـداری(تحلیلی از جایگاه طنز در داستان‌های جلال آل‌احمد)
قهرمان شیری
چکیده:   (3959 مشاهده)
طنز، ساز و کاری همسان با هنر و ادبیات دارد و شیوه‌­ی شکل­‌گیری و ماهیت محتوایی آن، بر دو اصل عادت‌­زدایی و انتقادگری نهاده شده­‌است. تفاوت آن با هنرهای دیگر، تنها در مجموعه­‌ای از رفتارهای کلامی است که می­‌توان آن را شگردهای بیانی نامید. آل­‌احمد سومین داستان‌­نویس طنزپرداز از نسل پیش از کودتا در ایران است که به دلیل برخورداری از روحیه­‌ی حسّاس، عجول، تند مزاج و بذله­‌گو، در داستان­‌های خود نیز از زبان و بیانی کنایی و پر طعن و تعریض و آمیخته به شوخ­ طبعی برای طرح ماجراها استفاده می­‌کند. در سال­های پیش از کودتا، طنز آل­­‌احمد با جنبه‌­های اجتماعی نیرومند خود از موضوعات مهمّی چون سیاست، فعّالیت­‌های حزبی، حسّاسیت­‌های مذهبی، مشکلات اداری و رفتار و روحیات زن­‌ها صحبت می­‌کند و از پویایی و تنوّع بسیار بهره‌­مند است. امّا در سال­های پس از کودتا، هم از مقدار گرایش او به طنزپردازی کاسته می‌‌شود و هم طنزهای آشکار، اغلب جنبه‌­ی زبانی و فکاهی پیدا می­‌کنند و هم در مجموع، طنز داستانی بافتی پیچیده، پنهان و پرتعمّق به خود می­‌گیرد و از نوع طنز تراژیک می‌­شود.
واژه‌های کلیدی: آل‌احمد، داستان، طنز، کودتای 32، سیاست، مذهب.
متن کامل [PDF 436 kb]   (1829 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/11 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1399/6/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها